Flexleasing er relativ ny leasingform, som blev muliggjort, da staten ændrede lovgivningen for registreringsafgift i 2008.
Splitleasing er en leasing, hvor man deler omkostninger mellem privatmand og virksomheden. Man undgår beskatning og må stadig bruge bilen privat.
Ved splitleasing installeres en GPS enhed i bilen, som registrere når der køres privat eller firmakørsel.
Kører du 75% firmakørsel og 25% privatkørsel, så vil leasingaftalen være delt op, så firmaet betaler 75% og kun de sidste 25% betales af privatmand.
Flexleasing er ganske enkelt, at man kun betaler registreringsafgiften i den periode man bruger bilen, frem for at betale fulde afgift på 150%, som ved traditionelt bilkøb.
Dette er attraktivt for især dyrere biler over 300.000, – inkl., dansk afgift, da man slipper for værditabet på registreringsafgiften.
Bilerne findes typisk på det tyske marked, hvor udvalget er meget større og bilerne bedre udstyret.
Alternativt en bil uden afgift, købt hos en dansk forhandler.
Leasing begreber:
Førstegangsydelse/udbetaling: Denne dækker bl.a. nedskrivning af bilens restværdi, tjek af bilen i Tyskland, omkostninger med hjemtagelse af køretøj, klargøring, toldsyn og nummerplader.
Restværdi: Det er den værdi bilen er sat til efter endt leasing ex moms og afgift. Vi bestræber os altid på at sætte en realistisk restværdi, så du som kunde som minimum kan få markedsværdi for
bilen. Efter endt leasingperiode kan du enten forlænge med en ny leasingperiode eller anvise en køber til bilen.
Leasingperiode: Ofte laves en leasingaftale på 12 mdr. af gangen. Men der kan også tilbydes aftaler op til 36 mdr.